Music Wiki
Advertisement
Ahmet Adnan Saygun.png

Ahmet Adnan Saygun ( pronunția turcă:  [ahˈmed adˈnan sajˈɡun] ; 7 septembrie 1907 – 6 ianuarie 1991) a fost un compozitor, muzicolog și scriitor de muzică turc.

Unul dintr-un grup de compozitori cunoscuți sub numele de Cei Cinci Turci care au fost pionier în muzica clasică occidentală în Turcia , lucrările sale arată o măiestrie a practicii muzicale occidentale, încorporând în același timp cântece și cultura populară tradițională turcească. Când face aluzie la elemente populare, el tinde să pună în evidență o notă a scalei și să împletească o melodie în jurul ei, bazată pe un mod turcesc . Producția sa extinsă include cinci simfonii, cinci opere, două concerte pentru pian, concerte pentru vioară, violă și violoncel și o gamă largă de lucrări de cameră și corale.

The Times l-a numit „marele bătrân al muzicii turcești, care a fost pentru țara lui ceea ce este Jean Sibelius pentru Finlanda, ceea ce este Manuel de Falla pentru Spania și ceea ce este Béla Bartók pentru Ungaria”.  Saygun creștea în Turcia, el a asistat la schimbări radicale în politica și cultura țării sale, pe măsură ce reformele lui Mustafa Kemal Atatürk înlocuiseră Imperiul Otoman – care guvernase de aproape 600 de ani – cu o nouă republică seculară bazată pe modele occidentale și traditii. Pe măsură ce Atatürk crease o nouă identitate culturală pentru poporul său și națiunea nou înființată, Saygun și-a găsit rolul în dezvoltarea a ceea ce Atatürk a început.

Ahmet Adnan Saygun s-a născut în 1907 în İzmir, pe atunci parte a Imperiului Otoman – în Turcia de astăzi. Au fost frecvente concerte susținute de trupele militare otomane și spectacole de lucrări occidentale ale ansamblurilor de muzică de cameră la acea vreme, iar acest lucru l-a influențat pe Saygun să înceapă primele lecții de muzică în școala elementară. A început să cânte la pian, la lăuta otomană cu gât scurt și la oud de la o vârstă fragedă și și-a găsit rapid pasiunea să scrie muzică la vârsta de paisprezece ani. Tatăl său, care a fost profesor de matematică și savant în religii și literatură, l-a învățat la o vârstă fragedă engleză și franceză, precum și religiile lumii. Printr-un studiu riguros, Saygun a reușit să traducă secțiunea muzicală din limba francezăGrande Encyclopédie într-o enciclopedie muzicală în limba turcă . În timp ce era în liceu, și-a continuat lecțiile de muzică cu lecții la școală, precum și de la un profesor particular și printr-o carte de teorie pe care i-a primit-o la o vârstă fragedă. În 1926, la doar doi ani după absolvirea liceului, a fost numit profesor de muzică la un liceu din orașul său natal İzmir.

În 1928 a fost recunoscut la nivel național și a primit o bursă pentru a studia în Franța de către statul turc. A urmat la Schola Cantorum de Paris unde a studiat compoziţia cu Vincent d'Indy , teoria şi contrapunctul cu Eugène Borrel , orga cu Édouard Souberbielle şi cântul gregorian cu Amédée Gastoué . Mai mult, a fost introdus în muzica romantică târzie și impresionismul francez. În acest timp, imaginația i-a înflorit, permițându-i să scrie prima sa lucrare mare pentru orchestră: Divertimento. Această piesă i-a câștigat un premiu în 1931 la Paris și a fost interpretată cu mare succes în același an în Polonia și fosta URSS. În 1931 s-a întors în Turcia ca profesor de muzică pentru o nouă unitate fondată de Mustafa Kemal Atatürk, care urmărea să formeze profesori de muzică cu privire la noua lege a artelor. Acest lucru a sugerat că standardele anterioare de formare trebuiau schimbate pentru a îndeplini standardele muzicale occidentale. Educația muzicală a adoptat practicile muzicale occidentale ca parte a acestei noi ere în Turcia.

În 1934 a fost numit dirijor al prestigioasei Orchestre Simfonice Prezidenţiale. În același an, Atatürk sa apropiat de Saygun, cerându-i să scrie prima operă turcească. Deoarece Saygun era un mare adept al lui Atatürk, el a acceptat oferta sa cu mare căldură și în două luni a terminat de scris prima operă turcească, Özsoy . Tema operei a fost prietenia istorică dintre popoarele Turciei și Iranului. După succesul lui Özsoy , Atatürk ia cerut lui Saygun să scrie o altă operă care să sugereze eroismul turcilor și devotamentul lui Atatürk pentru țara și poporul său.

Saygun și-a terminat rapid cea de-a doua operă Tașbebek chiar în același an. Acesta a fost anul care a marcat cariera lui Saygun ca „voce” muzicală a nou-înființatei republici Turcia. Acum era simbolul muzical al țării sale și și-a dedicat lucrările și viața pentru popor și țara lui, la fel ca marele său admirator Atatürk.

În urma operelor, a fost neglijat la Conservatorul de Stat din Ankara de către fondatorul acestuia, Paul Hindemith . Sa mutat la Istanbul ca parte a facultății de teorie a Conservatorului Municipal din Istanbul. În 1936 , Béla Bartók a vizitat Turcia pentru a cerceta muzica populară autohtonă. Saygun l-a însoțit pe Bartók în călătoriile sale prin țară, adunând și transcriind cântece populare în Anatolia și Osmaniye (o regiune din Adana ), Turcia. Saygun a dobândit cunoștințe imense despre stilul lui Bartók de a scrie în timpul acestei călătorii și a învățat multe despre cvartetele de coarde: au devenit prieteni mari.

În 1939 a fost invitat înapoi la Ankara pentru a promova în continuare activitățile și practicile muzicale occidentale. Un an mai târziu și-a format propria organizație, Ses ve Tel Birliği , care a prezentat recitaluri și concerte în toată țara, dezvoltând în continuare cunoștințele publice despre muzica clasică occidentală.

Aclamația internațională a lui Saygun a înflorit cu oratoriul său Yunus Emre în 1946. Aceasta este o lucrare de o oră scrisă pentru patru soliști vocali, un cor complet și o orchestră completă, care stabilește o serie de poezii ale poetului mistic anatolian din secolul al XIII-lea Yunus Emre . Această lucrare surprinde moștenirea lui Yunus Emre prin utilizarea modurilor și melodiilor populare turcești, deși este scrisă în stil post-romantic. De la premiera sa la Ankara în 1947, oratoriul a fost tradus în cinci limbi și a fost interpretat în întreaga lume, inclusiv o reprezentație în limba engleză la Organizația Națiunilor Unite condusă de dirijorul Leopold Stokowski cu Orchestra Simfonică NBC în 1958. În același an, a câștigat premiul.Solidarity Star  și premiile de compoziție Jean Sibelius .

Succesul lui Yunus Emre l-a încurajat pe Saygun să compună alte lucrări la scară largă. În anii 1950 a scris trei opere noi, primele două simfonii ale sale, un concert pentru pian și câteva piese de muzică de cameră, dintre care o premieră la Paris a primului cvartet de coarde (1954) și o premieră a celui de-al doilea cvartet de coarde (1958). în New York, interpretată de Juilliard String Quartet , ia adus o expunere la nivel internațional. Au urmat, printre alte lucrări, încă trei simfonii, concerte pentru vioară și violă și un al doilea concert pentru pian și un al treilea cvartet de coarde. Un al patrulea cvartet a rămas neterminat la moartea sa.

Saygun era cunoscut nu numai ca compozitor, ci și ca savant, deoarece a scris și publicat multe cărți despre predarea muzicii. A fost, de asemenea, etnomuzicolog și profesor. El a influențat foarte mult dezvoltarea muzicii occidentale în Turcia și a ajutat la înființarea mai multor conservatoare de muzică noi și a fost, de asemenea, membru al Consiliului Național al Educației și al consiliului de administrație al Corporației de Radio și Televiziune din Turcia . Începând din 1972, a predat compoziție și etnomuzicologie la Conservatorul de Stat din Istanbul (mai târziu conectat la Universitatea Mimar Sinan și numit „Conservatorul de Stat Mimar Sinan” în 1986).  După moartea sa, Centrul Ahmet Adnan Saygun pentru Cercetare Muzică de la Universitatea Bilkentîn Ankara, Turcia, a fost fondată unde se păstrează și manuscrisele și arhivele sale originale.

Lucrările sale au fost interpretate de orchestre precum NBC Symphony Orchestra , Filarmonica din Viena , Orchestra Simfonică din Viena , Orchestra Simfonică din Berlin , Filarmonica din München , Orchestra Radio Bavareza , NDR Radiophilharmonie Hanovra și multe altele.

Casa de discuri germană CPO a lansat o serie de lucrări în memoria a 100 de ani de naștere a compozitorului în 2007. Discurile includ Simfoniile 1, 2, 3, 4, 5, Concertele pentru pian 1, 2, Concertul pentru vioară, Concertul pentru vioară, violoncel. Concert, suită anatoliană și cvartete de coarde 1, 2, 3, 4.

Advertisement