Music Wiki
Advertisement

Cem Karaca.png

Muhtar Cem Karaca (5 aprilie 1945 – 8 februarie 2004) a fost un muzician rock turc proeminent și una dintre cele mai importante figuri ale mișcării rock din Anatolia .  A fost absolvent al Colegiului Robert . A lucrat cu diverse trupe rock turcești precum Apașlar, Kardașlar, Moğollar și Dervișan. Cu aceste trupe, a adus o nouă înțelegere și interpretare rock-ului turcesc.

A fost singurul copil al lui Mehmet İbrahim Karaca, un actor de teatru de origine azeră  și İrma Felekyan ( Toto Karaca ), o populară actriță de operă, teatru și film  de origine armeană .  Primul său grup s-a numit Dynamites și a fost o trupă de cover rock clasic. Mai târziu s-a alăturat Jaguars , o trupă de cover- uri Elvis Presley . În 1967, a început să scrie propria sa muzică, alăturându-se trupei Apaşlar (The Rowdies), primul său grup în limba turcă . În același an, a participat la Microfonul de Aur ( în turcă :Altın Mikrofon ), un concurs de muzică populară în care a câștigat locul doi cu piesa sa Emrah . În 1969, Karaca și basista Serhan Karabay au părăsit Apașlar și au înființat un grup original anatolian numit Kardașlar (Frații).

În 1972, Karaca s-a alăturat grupului Moğollar (Mongolii) și a scris una dintre cele mai cunoscute cântece ale sale, „ Namus Belası ”. Cu toate acestea, Cahit Berkay , liderul Moğollar, dorea o reputație internațională pentru trupa sa și a plecat în Franța pentru a duce grupul la următorul nivel. Karaca, care dorea să-și continue sunetul beat-ului anatolian, a părăsit Moğollar și a fondat propria sa trupă Dervișan (Derviși) în 1974. Karaca și Dervișan au cântat cântece poetice și progresive .

În anii 1970, Turcia se confrunta cu violența politică între susținătorii de stânga și dreapta, mișcările separatiste și ascensiunea islamismului . Pe măsură ce țara a căzut în haos, guvernul l-a suspectat pe Cem Karaca de implicare în organizații rebele. A fost acuzat de trădare pentru că este un gânditor separatist și un marxist-leninist . Guvernul turc a încercat să-l înfățișeze pe Karaca ca pe un om care scria, fără să știe, cântece pentru a începe o revoluție. Un politician a fost citat spunând: „Karaca pur și simplu cheamă cetățenii la un război sângeros împotriva statului”. Dervişan a fost dizolvat în cele din urmă la sfârșitul anului 1977. În 1978, a fondat Edirdahan , acronim pentru „de la Edirne la Ardahan ."; cele mai vestice și cele mai estice provincii ale Turciei. A înregistrat un LP cu Edirdahan .

La începutul anului 1979, Karaca a plecat în Germania de Vest din motive de afaceri. În 1980 a început să cânte în germană cu melodia Nazim Hikmet - Kız Çocuğu (în engleză: Little girl ): Cem a interpretat versurile germane alternând cu prietenul său, managerul, aranjorul și conducătorul de trupă/muzician Ralf Mähnhöfer , acompaniindu-l la pian , solo sau cu trupa Anatologia , cântând melodia în limba turcă .

Turcia a continuat să scape de sub control cu ​​stârnirea de fugă militară și lovitura de stat turcă din 1980 din 12 septembrie 1980. Generalul Kenan Evren a preluat guvernarea și a interzis temporar toate partidele politice ale națiunii. După lovitură de stat, mulți intelectuali, inclusiv scriitori, artiști și jurnaliști, au fost arestați. A fost emis un mandat de arestare a lui Karaca de către guvernul Turciei.

Statul l-a invitat pe Karaca înapoi de mai multe ori, dar Karaca, neștiind ce se va întâmpla la întoarcerea sa, a decis să nu se mai întoarcă.

În timp ce Karaca se afla în Germania , tatăl său a murit, dar nu s-a putut întoarce pentru a participa la înmormântare. După ceva timp, guvernul turc a decis să-i retragă Cem Karaca de cetățenia turcă, menținând activ mandatul de arestare.

Câțiva ani mai târziu, în 1987, premierul și liderul Partidului Patria Turcă , Turgut Özal , a emis o amnistie pentru Karaca. La scurt timp după aceea, s-a întors în Turcia. Întoarcerea sa a adus cu el și un nou album, Merhaba Gençler ve Her Zaman Genç Kalanlar (" Hello, The Young and The Young at Heart "), una dintre lucrările sale cele mai influente. Întoarcerea sa acasă a fost primită cu bucurie de fanii săi, dar în timpul absenței lui Karaca pierduse publicul tânăr și dobândise doar câțiva ascultători noi. A murit în urma unui atac de cord la 8 februarie 2004 și a fost înmormântat la cimitirul Karacaahmet din districtul Üsküdar din Istanbul.

Advertisement