Music Wiki
Advertisement

Damien.png

Marie-Louise Damien (născută Louise Marie Damien ; 5 decembrie 1889 – 30 ianuarie 1978), mai cunoscută sub numele de scenă Damia , a fost o cântăreață și actriță franceză.

Louise Marie Damien s-a născut la 5 decembrie 1889 din Marie Joséphine Louise (născută Claude) și Nicolas Damien  pe rue Jeanne d'Arc din arondismentul 13 din Paris . Tatăl ei era sergent de poliție în Lorraine și ea a fost crescută într-o familie de opt frați. Fugând de acasă după ce a fost trimis la o școală reformată, Damien a ajuns la Paris când avea cincisprezece ani.

Damien a lucrat inițial ca model și actriță jucând părți mici la Théâtre du Châtelet ,  dar până în 1909 a jucat ca dansator, folosind numele de scenă Marise Damia, cu Max Dearly la Londra.  După ce s-a întors de la Londra, a fost încurajată să cânte de către impresarul Robert Hollard, care a folosit numele de scenă „Roberty”.  Hollard era soțul cântărețului, Fréhel , la acea vreme, iar aventura sa cu Damia a pus capăt căsătoriei sale furtunoase.  Debutul ei a avut loc în 1911 la Pépinière și a fost urmat de un spectacol la Alhambra , care a fost aranjat de Harry Fragson . De asemenea, a aranjat ca ea să cânte la Alcazar d'Été , unde a lucrat cu Maurice Chevalier . Când Fragson a fost ucis de tatăl său, Damia a părăsit Franța în 1913 și a plecat în Statele Unite. Cântând pe Broadway până în 1916,  s-a întors în Franța și în restul războiului a cântat pe frontul de război.

După ce a fost văzut de Félix Mayol , una dintre cele mai importante vedete masculine de cântăreț la acea vreme, el a angajat-o să cânte la concertele sale. În ciuda acestui fapt, cariera ei a evoluat lent, luând a doua facturare timp de câțiva ani, dar cu ajutorul dansatoarei americane Loie Fuller în prezentarea pe scenă , ea a devenit în cele din urmă o vedetă a cântărețului. La începutul Primului Război Mondial, a deschis Le Concert Damia, la Montmartre , unde a devenit prima vedetă care a avut un singur reflector orientat pe față, pe brațele goale și pe mâinile ei. Din acest punct al carierei ei a devenit cel mai important exponent al genului chanson realiste până la Édith Piaf . a apărut în 1936. Porecla ei era „la tragédienne de la chanson”, iar printre marile ei hituri s-au numărat „Les goélands”, „Johnny Palmer”, „C'est mon gigolo” și „Tu ne sais pas aimer” – acesta din urmă. cântecul a devenit o temă pentru francezii bolnavi de SIDA.

Advertisement