Music Wiki
Advertisement
Domenico Alberti.jpg

Domenico Alberti (c. 1710 – 14 octombrie 1746  (conform altor surse: 1740  )) a fost un cântăreț, clavecinist și compozitor italian.

Alberti s-a născut la Veneția  și a studiat muzica cu Antonio Lotti . A scris opere, cântece și sonate pentru instrumente cu clape, pentru care este cel mai cunoscut astăzi. Sonatele sale folosesc frecvent acompaniamentul arpegiat în mâna stângă într-unul dintre mai multe modele care sunt acum cunoscute ca bas Alberti . Alberti a fost unul dintre primii compozitori care a folosit aceste modele, dar nu a fost primul sau singurul.  Cel mai cunoscut dintre aceste modele constă în acorduri regulate întrerupte , cu nota cea mai joasă sună mai întâi, apoi cea mai înaltă, apoi mijlocul și apoi cea mai înaltă din nou, cu modelul repetat.

Astăzi, Alberti este considerat un compozitor minor, iar lucrările sale sunt jucate sau înregistrate doar neregulat. Cu toate acestea, basul Alberti a fost folosit de mulți compozitori de mai târziu și a devenit un element important în multe muzicii pentru claviatură din epoca muzicii clasice.

În timpul vieții sale, Alberti era cunoscut ca cântăreț și adesea obișnuia să se însoțească la clavecin . În 1736, a servit ca paj pentru Pietro Andrea Cappello, ambasadorul venețian în Spania. În timp ce se afla la curtea spaniolă, celebrul cântăreț castrato Farinelli l-a auzit cântând. S-a spus că Farinelli a fost impresionat, deși Alberti era un amator.

Cele mai cunoscute piese ale lui Alberti sunt sonatele sale pentru claviatură, deși chiar și ele sunt interpretate foarte rar. Se crede că a scris în jur de 36 de sonate, dintre care 14 au supraviețuit. Toate au două mișcări, fiecare în formă binară .

Este probabil ca primele sonate pentru vioară ale lui Mozart , scrise la vârsta de șapte ani, să fi fost modelate după opera lui Alberti.

Advertisement