Music Wiki
Advertisement

Herbert.jpg

Herbert Avraham Haggiag Pagani (25 aprilie 1944 la Tripoli – 16 august 1988 la Palm Springs, California ) a fost un artist și muzician italian.

Pagani s-a născut într-o familie de evrei din Libia , chiar în perioada în care țara a încetat să mai fie o administrație colonială italiană. Și-a petrecut copilăria și adolescența între Italia, Germania și Franța. Această rătăcire neîntreruptă prin diferite culturi l-a determinat să caute un limbaj personal care să-i permită să se exprime non-verbal și a început să deseneze.

În 1964, Pagani, la vârsta de douăzeci de ani, a avut prima sa expoziție la Galeria Pierre Picard din Cannes , unde a expus un grup de desene și gravuri cu cerneală indiană. Poetul francez Jean Rousselot a scris o recenzie entuziastă în Planete , descriindu-l pe Pagani drept un „vizionar de douăzeci de ani”. Printre primii săi colecționari italieni s-au numărat Giorgio Soavi, Federico Fellini , Bernardino Zapponi și Colecția Olivetti . La scurt timp după aceea, a fost invitat să contribuie cu o serie de desene pentru revista Planète editată de Jacques Bergier și Louis Pauwels , devenind unul dintre cei mai tineri exponenți ai realismului fantastic.. În 1965 Pagani ilustrat cărți , cum ar fi Giuseppe Berto lui Fantarca ( Rizzoli ) și Aldous Huxley e Brave New World (Club des Amis du Livre).

Paralel cu arta, Pagani a urmat un interes pentru muzica. Primul său album italian a fost lansat în 1967. Aproximativ doi ani mai târziu, a doua zi după lovitura de stat libiană a colonelului Muammar Gaddafi din 1969 , poliția a pătruns în casa familiei lui Pagani din Tripoli. O sută cincizeci de pânze și desene au fost distruse. Primul său album francez, care prezintă aceste evenimente, a fost lansat în 1970. Pagani a conceput coperta discurilor sale și scenografia spectacolelor sale.

În 1971, Pagani a avut o expoziție personală la Théâtre de la Ville din Paris, numită Concerto d'Italie, unde a făcut un spectacol în interiorul desenelor sale proiectate pe un ecran mare de Laser Graphics Group. Aceasta a fost prima expoziție Diaporama organizată în Europa. Pagani era interesat să investigheze corelația dintre toate tehnicile pe care urma să le încerce. Deja în 1965 declarase că "gravura pe piatră sau vinil este același lucru. Este mai important să-ți stabilești teritoriul mental și emoțional cu toate mijloacele disponibile".

În 1973, Pagani a folosit filmări documentare puse la dispoziție de RAI pentru a produce și a regizat un film-pamflet de 27 de minute intitulat Venise, amore mio, pe care Unesco l-a definit drept „cel mai bun vehicul de informare despre pericolele care așează Veneția și laguna ei”.  Filmul a fost difuzat ulterior pe Antenne 2 de două ori.

În 1975, Pagani a compus muzica și a proiectat decorul pentru Megalopolis, o operă totală bazată pe Medioevo Prossimo Venturo (Viitorul apropiat mediu) cu un libret al futurologului italian Roberto Vacca. Pentru a reprezenta aglomerația și prăbușirea sistemelor energetice, așa cum este descris de Vacca, Pagani a procedat la clonarea a mii de imagini ale civilizației moderne folosind primele două duplicatoare color Rank Xerox instalate în Europa. „Xerografiile” asamblate pe plăci mari au fost fotografiate, proiectate și animate în spectacole Multimage pe ecrane gigantice. Megalopolis a fost selectat de Ministerul francez al Culturii pentru redeschiderea Palais de Chaillot la Trocadero. Ulterior, a fost montat la Festival dei Due Mondi din Spoleto . În 1976 a primit Marele Premiu al Academiei Charles Cros .

În 1975 a compus coloana sonoră pentru serialul TV italian Marco Visconti . Tema de deschidere, „Cavalli Ricamati” a avut un succes moderat în topurile italiene.

În 1977, Pagani a experimentat cu abstracția, mai ales cu un video-sintetizator conceput de inginerul electronic francez Marcel Dupouy. În ciuda interesului său puternic pentru tehnologie, Pagani nu s-a abținut niciodată să folosească hârtie, creioane, vopsele și pensule. Influențat de mișcarea artistică italiană Arte povera , a început să lucreze cu materiale aruncate pe care le-a colectat de pe plaje și în gropile din Europa. Sculpturile sale, realizate în mare parte din pantofi vechi, au fost expuse la Centro Internazionale di Brera, Milano și Palazzo dei Diamanti din Ferrara .

Pagani a murit de leucemie , la vârsta de 44 de ani, în Palm Springs . El este înmormântat în cimitirul Kyriat Shaul din Tel Aviv. O placă comemorativă care sărbătorește viața lui este instalată permanent în Portofino , pe o potecă care duce la casa lui.

Advertisement