Music Wiki
Advertisement

Leyla Gencer.jpg

Ayşe Leyla Gencer ( pronunţie turcă:  [lejˈla ɟenˈdʒeɾ] , născută Çeyrekgil ; 10 octombrie 1928 – 10 mai 2008) a fost o soprană de operă turcă.

Gencer a fost o soprană de bel canto notabilă care și-a petrecut cea mai mare parte a carierei în Italia, de la începutul anilor 1950 până la mijlocul anilor 1980, și a avut un repertoriu cuprinzând mai mult de șaptezeci de roluri. A făcut foarte puține înregistrări comerciale; cu toate acestea, există numeroase înregistrări bootleg ale spectacolelor ei. A fost asociată în special cu eroinele lui Donizetti.

Leyla Gencer s-a născut în Polonezköy (lângă Istanbul ) dintr-un tată turc și o mamă poloneză . Tatăl ei, Hasanzade İbrahim Bey (care a luat numele de familie Çeyrekgil în conformitate cu Legea numelui de familie din 1934), a fost un om de afaceri bogat, a cărui familie era din orașul Safranbolu . Mama ei, Lexanda Angela Minakovska, provenea dintr-o familie romano-catolică din aristocrația lituaniană (mai târziu s-a convertit la islam și a ales numele Atiye după moartea soțului ei.)  Tatăl lui Gencer a murit când ea era foarte tânără. Ea a crescut în Çubuklucartierul Istanbulului, pe malul anatolian al strâmtorii Bosfor . În 1946, s-a căsătorit cu İbrahim Gencer, un bancher înrudit cu influența familie İpekçi.

În 1953, Gencer și-a făcut debutul italian la Teatro di San Carlo din Napoli ca Santuzza. S-a întors la Napoli în anul următor pentru spectacolele lui Madama Butterfly și Eugene Onegin . În 1957, ea a debutat la Scala din Milano ca Mme. Lidoine în premieră mondială a Poulenc lui Dialogurile carmelitanii . Ea a continuat să apară în mod regulat la La Scala, interpretând nouăsprezece roluri între 1957 și 1983, inclusiv Leonora în La forza del destino , Elisabetta în Don Carlos , rolul principal din Aida , Lady Macbeth în Macbeth, rolul principal din Norma , Ottavia din L'incoronazione di Poppea şi Alceste . La La Scala, de asemenea , ea a apărut ca prima femeie din Canterbury în premieră mondială a Pizzetti lui L'assassinio Cattedrale Nella în 1958. În 1960, ea a vizitat URSS , cântând concerte în Moscova și Baku .

În 1962, a debutat la Royal Opera House , Covent Garden ca Elisabetta di Valois în Don Carlos și Donna Anna în Don Giovanni . Debutul ei Statele Unite au fost la Opera din San Francisco , în 1956, ca Francesca în Zandonai lui Francesca da Rimini . A cântat și în alte teatre de operă americane, dar niciodată la Metropolitan Opera , în ciuda discuțiilor despre ea că ar fi logodită să cânte Tosca acolo, tot în 1956.

Ea a cântat melodiile poloneze ale lui Chopin la Paris cu Nikita Magaloff , un concert Liszt - Bartók la Scala și un concert care implică „opere despre turci” în carnavalul venețian de la La Fenice , arătându-și caracterul inovator de cântăreață de operă. Ultima ei apariție pe scena de operă a fost în 1985, cu La Prova di un'opera seria la La Fenice. Ea a continuat să apară în concerte până în 1992. Ea era încă activă din 2007 și a fost numită recent de directorul muzical al La Scala, Riccardo Muti, să conducă școala pentru tineri artiști.

De-a lungul carierei sale, Gencer a fost cunoscută în special pentru Donizetti , printre care Belisario , Poliuto , Anna Bolena , Lucrezia Borgia , Maria Stuarda și Caterina Cornaro . Cea mai apreciată și cea mai cunoscută interpretare a ei, totuși, a fost Roberto Devereux, pe care a cântat-o ​​la Napoli în 1964. Pe lângă rolurile de bel canto , repertoriul ei a inclus lucrări ale unor compozitori precum Prokofiev , Mozart și Puccini . Ea a apărut în mai multe opere realizate rareori, inclusiv Smareglia lui La Falena ,Elisabeta a lui Rossini , regina Angliei , Agnes de Hohenstaufen a lui Spontini , Sappho a lui Pacini și Alceste a lui Gluck .

Gencer a ajuns la celebritatea internațională în scurt timp, cântând sub câțiva dintre cei mai mari maeștri italieni, precum Vittorio Gui , Tullio Serafin , Gianandrea Gavazzeni și Riccardo Muti . Ea a contribuit la „Renașterea Donizetti” cu marile sale spectacole ale operelor uitate ale lui Donizetti. Repertoriul ei a constat din 72 de roluri, inclusiv opere de Monteverdi, Gluck, Mozart, Cherubini, Spontini, Simon Mayr , Puccini, Prokofiev, Britten, Poulenc, Menotti și Rocca, cuprinzând roluri lirice, coloratură și soprană dramatică.

Începând cu 1982, ea s-a dedicat predării tinerilor cântăreți de operă. A lucrat ca director de artă didactică la As.Li.Co. din Milano între 1983–88 și a fost numit de maestrul Riccardo Muti să conducă Școala pentru tineri artiști de la Scala în 1997-1998. În calitate de director artistic al academiei artiștilor de operă din Teatro alla Scala , s-a specializat în predarea interpretării operistice. În 1996, ea a apărut în Ian Schmidt-Garre e filmul Opera Fanatic .

Advertisement