Music Wiki
Advertisement
Lodovico Agostini.jpg

Lodovico Agostini (1534 – 20 septembrie 1590) a fost un compozitor, cântăreț, preot și savant italian al Renașterii târzii . A fost un apropiat al curții Ferrara Estense și unul dintre cei mai pricepuți reprezentanți ai stilului secular progresiv care s-a dezvoltat acolo la sfârșitul secolului al XVI-lea.

S-a născut în Ferrara și și-a petrecut cea mai mare parte a vieții acolo. A fost fiul nelegitim al lui Agostino Agostini ,  un cântăreț și preot din Ferrara activ în cea mai mare parte în anii 1540. Este posibil ca Lodovico să fi studiat o perioadă la Roma , pe baza dovezilor unui madrigal publicat acolo, și a devenit preot. Până în 1572, cânta în capela Catedralei din Ferrara , iar până în 1578 era pe statul de plată al ducelui Alfonso al II-lea d'Este , unul dintre cei mai faimoși patroni ai muzicii de la sfârșitul secolului al XVI-lea. În mod clar, Lodovico era un favorit al ducelui și a rămas în serviciul său pentru tot restul vieții.

În anii 1580, a fost profesor de compoziție pentru Ducele de Mantua , Guglielmo Gonzaga ; Agostini i-a dedicat o carte de madrigale . Gonzaga a devenit el însuși compozitor de madrigale și, în plus, a fost un apropiat al lui Palestrina.

Agostini era în relații bune cu mulți membri ai aristocrației, precum și cu celebrii poeți Tasso și Guarini și cu alți muzicieni de la curte, inclusiv cu Luzzasco Luzzaschi , cel mai faimos dintre madrigaliștii ferrarezi.

În timp ce și-a păstrat asocierea cu curtea estensea, intens seculară, a avut și o carieră ecleziastică distinsă, devenind în cele din urmă monsenior și protonotar apostolic.

Ferrara, în anii 1580 și 1590, a fost unul dintre cele mai avansate și mai sofisticate locuri din Europa din punct de vedere muzical. Sub patronajul ducelui Alfonso al II-lea d'Este, curtea s-a transformat într-un loc de experimentare muzicală, cu un grup de cântărețe virtuoase ( concertul di donne ) disponibil unui grup de compozitori la fel de virtuoși, care includea Luzzaschi, Agostini și în anii 1590, Carlo Gesualdo . Toți au scris muzică pentru plăcerea unui mic grup de cunoscători, inclusiv ducele însuși. În această atmosferă rarefiată a înflorit un stil muzical de avangardă , iar Agostini a fost unul dintre cei mai îndrăzneți din punct de vedere muzical ai grupului. Într-un fel, scena de la Ferrara amintea de activitatea de la Avignonla sfârșitul secolului al XIV-lea, care a produs un stil muzical cunoscut sub numele de ars subtilior ; într-adevăr scena Ferrarese amintește de anumite mișcări din secolul XX și XXI.

Agostini era pasionat de enigmele muzicale, puzzle-urile, surpriza și dublul sens, iar numeroasele sale colecții muzicale arată acest lucru. Enigmi musicali și L'echo, et enigmi musicali sunt canoane care trebuie rezolvate prin ghicitori,  pline de progresii cromatice neobișnuite , interpolări instrumentale și alte curiozități muzicale. Unele dintre cărțile sale de madrigale sunt scrise într-un stil virtuos de cânt, evident destinat celor trei membri actuali ai concertului di donne ( Laura Peverara , Anna Guarini și Livia d'Arco) .). A treia sa carte de madrigale, pentru șase voci (1582), pare a fi cea mai veche colecție a repertoriului actual al acestui ansamblu.

Agostini a fost și compozitor de cântec solo acompaniat; întrucât mulți dintre interpreții de la curte erau instrumentiști în plus față de cântăreți (de exemplu, Livia d'Arco a fost o cântăreață virtuoasă a violei ), el a scris atât pentru lăută , cât și pentru violă ca acompaniament pentru cântăreții solo.

Advertisement