Music Wiki
Advertisement
Niccolo Piccinni.jpg

Niccolò Piccinni ( italiană:  [nikkoˈlɔ pipitˈtʃinni] ; 16 ianuarie 1728 – 7 mai 1800) a fost un compozitor italian de simfonii, muzică sacră, muzică de cameră și operă . Deși astăzi este oarecum obscur, Piccinni a fost unul dintre cei mai populari compozitori de operă - în special opera buffa napolitană - din perioada clasică .

Piccinni s-a născut în Bari , în regiunea Apulia . Încă de la vârsta de paisprezece ani, a fost educat la Conservatorul S. Onofrio de către Leonardo Leo și Francesco Durante ,  datorită intervenției episcopului de Bari (tatăl său, deși el însuși muzician, s-a opus fiului său în urma aceeași carieră).

Prima operă a lui Piccinni, Le donne dispettose , a fost produsă în 1755 cu patronajul prințului Vintimille.  În 1760, el a compus, la Roma , bucătarul d'œuvre de la începutul vieţii sale, La Cecchina, ossia la buona Figliuola , o operă buffa cu libret de Goldoni , care „s-a bucurat de doi ani la Roma şi a fost jucat în toate capitalele europene importante.Poate fi numit probabil cea mai populară operă buffa a secolului al XVIII-lea...[chiar mai mult decât]... La serva padrona de Pergolesi ...[și]... Prima dintre nouă eră, culminând cu capodoperele lui Mozart”.

La buona figliuola reprezintă un moment special din istoria muzicii secolului al XVIII-lea în care comedia a început să capete o nouă forță dramatică. Este momentul în care proiectul teatral sentimental conștient al lui Carlo Goldoni (libretistul operei) se căsătorește cu limbajul muzical în curs de dezvoltare al clasicismului . Acest lucru poate fi văzut în special în scrierea sensibilă a ariei din Actul II a lui Cecchina „Una povera ragazza”.

Opera a avut un astfel de succes, încât moda vestimentară, magazine și case au fost toate numite după La Cecchina .  De asemenea, a declanșat o dezbatere cu privire la meritele noului stil sentimental, în special în Anglia , unde reacționarii conservatori se fereau de presupusa influență feminizantă a muzicii italiene moderne. Antonio Baretti a comentat în 1768 că indivizii „cu greutate și considerație” nu ar trebui să fie învinovățiți pentru condamnarea „acelor domnișori ticăloși” care, în calitate de entuziaști ai operei italiene, au putut „să simtă frumusețea lui menuet și, desigur, să fie încântați de languind Cecchina lui Piccini [ sic].” Această muzică modernă, a criticat Baretti, „departe de a avea vreo putere de a crește curajul sau vreo virtute bărbătească, are, dimpotrivă, o tendință spre efeminație și lașitate”.

La șase ani după aceasta, Piccinni a fost invitat de regina Marie-Antoinette la Paris . A devenit primul italian după Jean-Baptiste Lully care a scris opere pentru Academie Royale de Musique , așa cum se numea opera. A colaborat cu poetul și dramaturgul Marmontel la mai multe proiecte menite să promoveze cauza reformei operistice. Primele librete ale lui Marmontel au luat drept temelie textele scrise de Philippe Quinault pentru Lully, Roland 1778 și Atys , 1779, apoi eforturile ulterioare, începând cu Didon., au fost texte originale. Toate lucrările sale ulterioare au avut succes; dar directorii Marii Opere au conceput ideea de a-l opune în mod deliberat lui Gluck , persuadându- i pe cei doi compozitori să trateze același subiect – Iphigénie en Tauride – simultan. Publicul parizian a fost împărțit în două partide rivale, care, sub numele de Gluckiști și Piccinniști, au purtat un război nedemn și rușinos. Iphigénie en Tauride a lui Gluck a fost produs pentru prima dată la 18 mai 1779. Iphigénie a lui Piccinni a urmat la 23 ianuarie 1781. Antagonismul partidelor rivale a continuat, chiar și după ce Gluck a părăsit Parisul în 1780; iar ulterior s-a încercat să se inaugureze o nouă rivalitate cu Sacchini. Piccinni a rămas popular și, la moartea lui Gluck, în 1787, a propus ca un monument public să fie ridicat în memoria lui - o sugestie pe care gluckiștii au refuzat să o susțină.

În 1784 Piccinni a devenit profesor la Școala Regală de Muzică, una dintre instituțiile din care sa format Conservatorul în 1794. La izbucnirea Revoluției Franceze din 1789, Piccinni s-a întors la Napoli, unde a fost la început bine primit de regele Ferdinand. IV ; dar căsătoria fiicei sale Claire cu un democrat francez pe nume Pierre Prades-Prestreau  i-a adus o rușine – a fost acuzat de revoluționar și plasat în arest la domiciliu timp de patru ani. În următorii nouă ani, el a menținut o existență precară în Veneția , Napoli și Roma; dar s-a întors în 1798 la Paris, unde publicul l-a primit cu entuziasm, dar nu a făcut niciun ban. A murit la Passy, lângă Paris. În timpul vieții sale, a lucrat cu cei mai mari libretiști ai epocii sale, inclusiv cu Metastasio . După moartea sa, în casa în care s-a născut la Bari a fost înființată o tăbliță memorială.

Se căsătorise în 1756 cu elevul său, Vincenza Sibilla, o cântăreață, căreia nu i-a permis niciodată să apară pe scenă după căsătoria lor. Un nepot, Louis Alexandre Piccinni , a devenit un repetitor și compozitor de succes la Paris.

Lista cea mai completă a lucrărilor sale a fost dată în Rivista musicale italiana , viii. 75. A produs peste optzeci de opere, dar deși opera sa ulterioară arată influența scenei franceze și germane, el aparține școlii italiene convenționale a secolului al XVIII-lea.

Advertisement