Music Wiki
Advertisement
Tomaso Albinoni.jpg

Tomaso Giovanni Albinoni (8 iunie 1671 – 17 ianuarie 1751) a fost un compozitor italian din epoca barocului. Producția sa include opere , concerte, sonate pentru unul până la șase instrumente, sinfonii și cantate solo.  Deși celebru în vremea sa ca compozitor de operă, el este cunoscut astăzi pentru muzica sa instrumentală, în special pentru concertele sale.  El este cel mai bine amintit astăzi pentru o lucrare numită „ Adagio în sol minor ”, ​​atribuită lui, dar scrisă în mare parte de Remo Giazotto , un muzicolog și compozitor din secolul XX , care a fost catalogator al operelor lui Albinoni.

Majoritatea operelor sale de operă s-au pierdut, în mare parte pentru că nu au fost publicate în timpul vieții sale. Cu toate acestea, au fost publicate nouă colecții de lucrări instrumentale. Acestea au fost întâmpinate cu un succes considerabil și cu retipăriri ulterioare. De aceea, este cunoscut mai mult ca compozitor de muzică instrumentală (99 de sonate, 59 de concerte și 9 sinfonie). În timpul vieții sale, aceste lucrări au fost comparate favorabil cu cele ale lui Arcangelo Corelli și Antonio Vivaldi. Cele nouă colecții ale sale publicate în Italia, Amsterdam și Londra au fost fie dedicate, fie sponsorizate de o listă impresionantă a nobilimii din sudul Europei. Albinoni a scris cel puțin cincizeci de opere, dintre care douăzeci și opt au fost produse la Veneția între 1723 și 1740. Albinoni însuși a revendicat 81 de opere (numindu-și penultima opera, în libret, drept a 80-a).  În ciuda producției sale de operă enormă, astăzi el este cel mai remarcat pentru muzica sa instrumentală, în special pentru concertele sale pentru oboi (din 12 Concerti a cinque op. 7 și, cel mai faimos, 12 Concerti a cinque op. 9). El este primul italian cunoscut care a folosit oboiul ca instrument solo in concerti (c. 1715, în op. 7) și a publicat astfel de lucrări, deși concertele anterioare cu oboi solo au fost probabil scrise de compozitori germani precum Telemann sau Händel .  În Italia, Alessandro Marcello și-a publicat binecunoscutul concert pentru oboi în re minor puțin mai târziu, în 1717. De asemenea, Albinoni a folosit instrumentul adesea în operele și operele sale de cameră.

Muzica sa instrumentală a atras o mare atenție de la Johann Sebastian Bach , care a scris cel puțin două fugă pe temele lui Albinoni ( Fuga în la major pe o temă de Tomaso Albinoni, BWV 950 și Fuga în si minor pe o temă de Tomaso Albinoni , BWV 951) și își folosea frecvent basurile pentru exerciții armonice pentru elevii săi. O parte din munca lui Albinoni a fost pierdută în al Doilea Război Mondial odată cu distrugerea Bibliotecii de Stat din Dresda . Drept urmare, se știe puțin despre viața și muzica lui după mijlocul anilor 1720.

Faimosul Adagio în sol minor , subiect al multor înregistrări moderne, este considerat de unii a fi o păcăleală muzicală compusă de Remo Giazotto . Cu toate acestea, o descoperire a muzicologului Muska Mangano, ultimul asistent al lui Giazotto înainte de moartea sa, a pus la îndoială această credință. Printre lucrările lui Giazotto, Mangano a descoperit o transcriere manuscrisă modernă, dar independentă, a porțiunii de bas figurat și șase bare fragmentare ale primei viori, „purtând în colțul din dreapta sus o ștampilă care indică fără echivoc proveniența din Dresda a originalului din care a fost. Luat". Acest lucru oferă sprijin pentru relatarea lui Giazotto conform căreia și-a bazat compoziția pe o sursă anterioară.

Advertisement